[ Hey, poke me in the nose. ] / 2020

 

この作品は、フラットベッドスキャナーで撮影したセルフポートレートです。わたしは、スキャナーを「距離」を視覚化するための特殊なカメラであると考えています。2020年の初め、わたしはほとんどの時間を家の中で過ごしました。もともとの生活から大きな変化はなく、特に不自由に感じることはなかったのですが、少しずつ違和感を覚えるようになります。わたしは今ここで生きているのに、外の世界の中のわたしが死にかけているような、相反する二重の感覚があったのです。ふと、部屋の隅に置かれたスキャナーの原稿台が窓のように見えて、向こう側にいるかもしれない誰かのイメージが浮かびました。わたしはここを世界と唯一つながることができる外部との境界と仮定し、毎日の仕事のように撮影を続けました。スキャナーによる写真は、鼻先だけにピントが合っていて、他の部分はぼやけながら背景の黒の中に消えていきます。これは、「ほんの鼻先くらいでかろうじて世界とつながっている」という現在の自意識を含めたわたしの姿を映し出しているように思えました。

ねえ、わたしの鼻をつついて。窓の向こうからはどんなふうに見えているでしょうか?

 

This work is the self-portrait taken with a flatbed scanner. I consider that the scanner is a special camera to visualize "distance". 

Early 2020, I was staying at my home for most of the time. It was very cozy because I like my home and alone time. However, little by little, I began to feel uncomfortable. I felt that "Even though I am alive, I am dying in society".

Suddenly, I thought the glass of the scanner in the corner of my room was like a window and there might be someone behind it. I made an assumption that this is the only boundary line between me and society. 

In this photograph, only the nose is in focus, and the other parts are melted into the black background. I think it is a self-portrait including my self-consciousness - "I'm connected to the world with just the tip of my nose". 

Hey, poke me in the nose. I wonder how I look to you through the window.  

 

 

2020年 セルビアの写真祭 FOTORAMA X(セルビア クラグイエヴァツ)に12点出品しました。